Rysy, odpryski i inne ubytki lakiernicze to problem, który jest znany każdemu kierowcy kilkuletniego lub starszego samochodu. By nie wydawać bajońskich sum na np. blacharza czy lakiernika, niektóre odpryski na lakierze można skutecznie zamaskować samemu. Jak to zrobić?
Zacznijmy od faktu. Lakier na aucie to prawdopodobnie najdelikatniejszy z jego elementów nadwozia i w ogóle. Sprawy nie ułatwia też to, że jest on nieustannie narażony na wszelkie uszkodzenia mechaniczne podczas użytkowania samochodu. Wystarczy bowiem chwila nieuwagi i zbyt szybkie otworzenie drzwi lub po prostu niefortunne uderzenie kamienia w trakcie jazdy.
Niezależnie od tego, czy używamy samochodu do jazdy po mieście, czy też częściej korzystamy z niego na długie trasy np. po autostradzie, lakier zawsze jest narażony na drobne uszkodzenia. Do odprysków dochodzi zwykle przez banalne, często nieoczywiste dla kierowcy sytuacje jak np. uderzenia kamieni lub nawet owadów podczas szybszej jazdy.
Uwaga: Szczególnie niebezpieczne nie tylko dla lakieru, ale i całej karoserii mogą okazać się uderzenia kamieni, które w skrajnych przypadkach będą prowadzić nawet do wgnieceń. Z kolei mocne wgniecenie aż do samej blachy będzie skutkować powstawaniem pierwszych ognisk rdzy.
Wszelkie zarysowania i odpryski lakieru, które doprowadziły jedynie do uszkodzenia powłoki bezbarwnej można spróbować wypolerować – czyli de facto pozbyć się części lakieru bezbarwnego. Można to zrobić samodzielnie, ręcznie przy pomocy padu polerskiego i specjalnej pasty (np. mleczka polerskiego) lub zlecić tę usługę.
Bardzo ważne jest, by przed zabiegiem polerowania dokładnie oczyścić powierzchnię, która została zarysowana. Pod powierzchnię padu nie może bowiem dostać się żaden brud. Jego nawet niewielka ilość mogłaby przyczynić się do pojawiania się nowych zarysowań.
Niestety, ale widoczne gołym okiem odpryski i obtarcia to znacznie częstsze uszkodzenia lakieru, które powstały np. przez uderzenia kamieniami lub parkingowe stłuczki. Na szczęście nawet w takich przypadkach kierowca może cokolwiek zdziałać. Niezbędny okaże się jednak zakup lakieru zaprawowego pod kolor pojazdu. Ponadto, jeżeli odprysk sięga gołej blachy, należy także koniecznie kupić i nałożyć podkład antykorozyjny.
Tak samo jak w przypadku mniejszych zarysowań należy najpierw oczyścić miejsce, gdzie chcemy dokonać maskowania odprysku. Można to zrobić przy pomocy benzyny ekstrakcyjnej. Następnie można nałożyć podkład antykorozyjny, który powinien schnąć ok. 24 godziny. Dopiero po upływie tego czasu można przejść do lakierowania.