Wyszukiwanie zaawansowane »
Zamów części 22 266 88 60
Konsultanci dostępni:
pn-pt 8:00-20:00
sob 9:00-17:00
Poczta elektroniczna

Poradnik

Olej silnikowy – jaki wybrać?

20-03-2012

Olej silnikowy to jeden z podstawowych produktów eksploatacyjnych, które należy na bieżąco kontrolować i wymieniać w aucie. Mnogość rodzajów, typów i marek olejów silnikowych przyprawiają niejednego kierowcę o zawrót głowy. Jak zatem połapać się w tym gąszczu produktów? Po co tak naprawdę stosujemy olej silnikowy w aucie?

 

Podstawowym zadaniem oleju silnikowego jest zmniejszanie tarć w silniku, a mówiąc inaczej – ochrona delikatnych komponentów jednostki napędowej, takich jak pierścienie, łożyska, tłoki czy cylindry. Olej silnikowy schładza w/w części i uszczelnia przestrzeń pomiędzy tłokiem, pierścieniami a tuleją cylindrową, przez co możliwe jest wytworzenie wysokiego ciśnienia w cylindrze. Poza tym, eksperci wśród pozostałych ról oleju silnikowego wymieniają zmniejszanie ilości drgań czy działanie antykorozyjne, przez co ciężko sobie wyobrazić pracę współczesnego silnika bez oleju.

 

Podstawową klasyfikacją olejów silnikowych jest ich podział na syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Różnica pomiędzy nimi bierze się z procesu destylacji ropy naftowej, bowiem oleje mineralne są rafinowane z ropy naftowej, z kolei syntetyczne produkuje się łącząc surowce lub pochodne ropy naftowej.

 

Czy można jednoznacznie stwierdzić, który rodzaj oleju jest lepszy? I tak, i nie. Do kwestii silników należy podchodzić bowiem indywidualnie i to, co będzie się sprawdzać w jednym przypadku, nie musi się sprawdzać w drugim. Z punktu widzenia technologicznego, najlepszym olejem silnikowym jest jednak olej syntetyczny. Jest on bardziej wydajny i lepiej rozszczepia cząstki stałe, przez co ułatwia pracę filtrom, a przede wszystkim charakteryzuje się niską lepkością. Jest to o tyle ważne, że jest w stanie pokryć całość powierzchni silnika nawet w niskich temperaturach, w których gęstość każdego oleju diametralnie wzrasta.

 

Z lepkością wiąże się kwestia oznaczeń olejów silnikowych, które widnieją przy nazwie oleju, chociażby 5W-30 czy 15W-40. Tego typu oznaczenia biorą się z klasyfikacji lepkościowej SAE, której twórcą jest Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Cyfry przed literą „W” oznaczają, jak niska może być temperatura powietrza, aby olej pracował bez pogorszenia swoich właściwości. W naszym, polskim klimacie dobrze jest więc jak cyfra ta jest niska, ze względu na zimę i panujące mrozy. Stosowanie takiego oleju przy niskich temperaturach powoduje, że ułatwiamy tym samym rozruch i smarowanie silnika.

 

Z kolei cyfra znajdująca się po „W” i myślniku to lepkość w wysokiej temperaturze, a więc analogicznie do poprzedniego przypadku – wysoka cyfra oznacza, że olej będzie poprawnie reagował na wysoką temperaturę. Ze specyfikacjami związany jest również podział olejów silnikowych. Mianowicie, oleje mineralne mają symbole 15W-40 i 15W-50, oleje półsyntetyczne 10W-40, a oleje syntetyczne 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-60.

 

Znając typologię i podział olejów silnikowych możemy spróbować wybrać odpowiedni olej do naszego samochodu. Jeśli posiadamy nowe auto, właściwie dylematu mieć nie powinniśmy, bowiem informacja o rodzaju oleju silnikowego zawarta jest w instrukcji obsługi samochodu, i powinien być to nasz główny wyznacznik. Inna sprawa ma się z używanymi samochodami – przy zakupie auta z drugiej ręki warto zapytać się sprzedawcy, jaki olej był stosowany. Co jednak, jeśli nie mamy takiej wiadomości?

 

Opinie są rozbieżne. Generalnie większość ekspertów w przypadku samochodów „średniego wieku” zaleca stosowanie oleju półsyntetycznego, który charakteryzuje się lepszymi specyfikacjami niż mineralny, a jest „łagodniejszy” dla starszych technologii niż olej syntetyczny. Tak czy inaczej, przy wyborze oleju silnikowego kierujmy się zdrowym rozsądkiem, nie ceną. Sporo specjalistów jest też zdania, że stosowanie oleju syntetycznego po oleju mineralnym może być szkodliwe dla silnika i może skutkować rozszczelnieniem, wypłukaniem osadów etc.

 

Argumentem na poparcie tej tezy może być fakt, iż uszczelnienia montowane w starszych silnikach nie do końca są przystosowane do substancji, znajdujących się w składzie oleju syntetycznego. Przy starszych, dwu zaworowych silnikach spokojnie można stosować oleje mineralne, bo spełnią one ich wymagania, są tańsze, gęste (co przy ryzyku rozszczelnienia jest zaletą) i przy sporym zużyciu poszczególnych elementów silnika smarują znacznie lepiej niż syntetyki.

 

Ostatnią kwestią, jaką wartą omówić w przypadku olejów silnikowych, jest okres wymiany. Tu, jak i w innych przypadkach bardzo ważne są zalecenia producenta samochodu, zawarte w instrukcji obsługi. Częstym przebiegiem wymienianym w tym kontekście jest 30 000 km w przypadku silników benzynowych i 20 000 przy silnikach wysokoprężnych. W nowszych samochodach o konieczności wymiany oleju informuje komputer pokładowy. Poziom oleju możemy sprawdzić samodzielnie, przy pomocy bagnetu umiejscowionego przy silniku.

 

Oleje silnikowe najlepszych, renomowanych producentów znajdziesz wyłącznie na MotoCentrum.pl. Wśród nich wymienić możemy:

 

Serdecznie zachęcamy do zakupów.

 

Autor: MotoCentrum.pl


Podziel się:
    
    

Kup część

Wybierz swój samochód

Twój koszyk

Twój koszyk jest pusty

Obsługa klienta

Obsługujemy płatności
Zamów części 801 000 184
22 266 88 60
Poczta elektroniczna
MotoCentrum.pl to sklep z częściami samochodowymi z wieloletnim stażem na rynku. W ofercie znajdziecie Państwo tanie akcesoria oraz auto części znanych i cenionych producentów. Bogata baza marek samochodowych.
Copyright © 2009-2017 MotoCentrum.pl
Szybki kontakt