Samochód potrafi zaskoczyć swoim wnętrzem. System tworzenia mieszanki paliwowej i układy regulacji emisji szkodliwych substancji w spalinach to dla większości kierowców czarna magia. Nie dziwne, skoro niewiele się o tym mówi. Co to jest przepływomierz powietrza, za co dokładnie odpowiada i dlaczego ulega uszkodzeniom?
Przepływomierz powietrza to podzespół, który znajduje się (najczęściej) w kolektorze dolotowym za filtrem powietrza. Jego rola polega na odpowiednim pomiarze ilości powietrza, które dostarczane jest do kanału dolotowego silnika, i przekazanie zmierzonych wartości do ECU. Taka informacja wykorzystywana jest do precyzyjnego odmierzenia dawki wtryskiwanego paliwa, co pozwala zmniejszyć emisję spalin i obniżyć zużycie paliwa, bez wpływu na osiągi silnika.
Za podstawowe źródło problemów przepływomierza należy uznać wszelkie zanieczyszczenia, które mogą przedostać się do czujnika przepływomierza wraz z powietrzem. Kurz i inne drobne zanieczyszczenia z reguły prowadzą do trwałego uszkodzenia czujnika. Do innych, mniej częstych przyczyn niesprawności przepływomierza, należą m.in. brak styku na złączach elektrycznych, uszkodzenia mechaniczne na skutek kolizji, awarie elementów pomiarowych lub przesunięcie ich poza kanał pomiarowy.
Awarię przepływomierza można zdiagnozować na kilka sposobów. Do najczęstszych i najbardziej charakterystycznych zalicza się spadek lub brak mocy podczas przyspieszania, zapalenie się kontrolki silnika, niestabilna praca jednostki napędowej na biegu jałowym, zbyt duże wibracje podczas postoju oraz zauważalne zmiany w obrotach silnika. Każdy ze wspomnianych objawów to wyraźny sygnał, że trzeba udać się do warsztatu w celu wymiany przepływomierza.
Niekiedy, wymiana nie będzie konieczna. Problem może dotyczyć innego podzespołu lub jego chwilowego, nieprawidłowego działania. Dlatego zanim udamy się do mechanika, należy sprawdzić złącze czujnika tj. poprawne zamocowanie i kontakt, sprawdzić przepływomierz i elementy pomiarowe pod kątem uszkodzenia mechanicznego oraz napięcie zasilające i wyjściowe (właściwe wartości napięcia znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu).
Producenci co prawda nie przewidują regularnej wymiany przepływomierza, jednak warto uczulić się na jego obecność w samochodzie. Najczęściej do awarii dochodzi po przekroczeniu 100-120 tys. km. Jeżeli silnik traci moc, jego praca staje się nierówna i wzrasta zużycie paliwa - nie czekaj, tylko wymień przepływomierz powietrza na nowy.