Zima bywa ostatnimi czasy kapryśna. Bywa różnie, niekiedy mroźnie, innym razem łagodnie. Niezależnie od tego, jakie warunki dyktuje, każdy samochód podczas tego okresu przechodzi prawdziwy sprawdzian wytrzymałości.
Ze względu na trudne warunki, po zimie wypada odpowiednio zadbać o samochód. Rzecz jasna nie chodzi tylko o to, by umyć auto i posprzątać w kabinie. Trzeba przede wszystkim skontrolować stan układu hamulcowego, który odpowiada za bezpieczeństwo.
Piski hamulców, którym towarzyszy dłuższa niż zwykle droga hamowania, to znak, że układ hamulcowy zaatakowała korozja. Po zimie zdarza się to nierzadko. Korozja atakuje najczęściej zaciski, klocki i tarcze hamulcowe. Tego typu objawów lepiej nie lekceważyć, choćby ze względu na to, że skuteczność hamowania wyraźnie spadła.
Podczas jazdy należy zwrócić uwagę, czy wyczuwalne są drgania kierownicy oraz tzw. pulsowanie pedału hamulca. Dosyć charakterystyczne bicie spod pedału hamulca spowodowane jest biciem tarcz hamulcowych, czyli de facto ich zużyciem. Taki objaw pojawi się nawet przy delikatnym naciśnięciu na pedał hamulca. Tarcze należy wymienić na nowe.
Po zimie wypada także sprawdzić stan przewodów hamulcowych, przede wszystkim tych elastycznych. Ze względu na wilgoć i sól na drodze, przewody mogły ulec procesowi parcenia. Efekt? Podczas gwałtownego hamowania przewody mogą niespodziewanie pęknąć, uniemożliwiając zatrzymanie pojazdu. Ponadto pamiętajmy, że guma się starzeje i przewody mogły ulec naturalnemu zużyciu w wyniku eksploatacji.
Zajrzyjcie do instrukcji obsługi auta. Znajdziecie informację, że płyn hamulcowy należy wymieniać co cztery lud co dwa lata. Po tym okresie płyn się starzeje i staje się higroskopijny, co oznacza, że wchłania duże ilości wilgoci. Zbyt duża zawartość wody tj. powyżej 3% obniży temperaturę wrzenia płynu, czego następstwem może być jego zagotowanie podczas gwałtownego hamowania i nie zatrzymanie samochodu na czas.
Specjaliści co roku przypominają, że układ hamulcowy narażony jest na wiele awarii, na które często nie mamy wpływu, dlatego tak istotne jest, by regularnie kontrolować stan poszczególnych części układu hamulcowego. Tylko odpowiednia profilaktyka sprawi, że nie będziemy stanowić zagrożenia dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego.
22 266 88 60