Wyszukiwanie zaawansowane »
Zamów części 22 266 88 60
Konsultanci dostępni:
pn-pt 8:00-20:00
sob 9:00-17:00
Poczta elektroniczna

Poradnik

Pasek czy łańcuch rozrządu - co lepsze i dlaczego?

01-03-2017

Kierowco, zastanawiałeś się kiedyś czym lepiej napędzać układ rozrządu? Pasek czy łańcuch to odwieczny dylemat nie tylko posiadaczy samochodów, lecz także inżynierów, od których zależy projekt całego osprzętu silnika. Zarówno pasek, jak i łańcuch to elementy stale ulepszane. Który z nich jest aktualnie lepszy?

Zacznijmy od tego, że paski rozrządu montuje się zwykle w mniejszych pojemnościowo silnikach – z reguły benzynowych. Z kolei łańcuch rozrządu to element, który stosuje się w jednostkach większych niż 2.0 ccm oraz w silnikach wysokoprężnych Diesla. Niestety, ale wady i zalety ma póki co każde z rozwiązań.

Pasek czy łańcuch rozrządu Pasek rozrządu - opcja tańsza

Pasek to zdecydowanie tańsza opcja – zarówno pod względem konstrukcji, jak i eksploatacji. Trzeba przyznać, że to także podstawowa zaleta pasków, która zapewniła temu elementowi całkiem spore grono zwolenników. Z racji, że montuje się go za silnikiem, w oddzielnej obudowie, pozwala to na stosunkowo prosty proces jego wymiany.

Największa wada paska to jego większa podatność na zerwanie lub pęknięcie. Pasek wytrzymuje jednak zwykle z powodzeniem przebiegi rzędu 150-190 tys. km. Trzeba mieć jednak na uwadze, że przebieg to nie jedyny aspekt, na podstawie którego należy wymienić pasek. Bardzo ważny jest także czas jego użytkowania – maksymalnie 10 lat.

Łańcuch rozrządu – droższy, lecz trwalszy

Niezawodność łańcucha rozrządu to jego podstawowa i największa zaleta. Jego żywotność określana jest na ok. 200-300 km, co oznacza z reguły pełny okres użytkowania pojazdu. Nie brakuje co prawda aut z wyższym przebiegiem, jednak nawet i w ich przypadku łańcuch zdaje się być nadal w dobrym stanie. Niestety, koszt jego produkcji i fabrycznego montażu jest znacznie droższy.

Która opcja jest lepsza? No cóż, wiele zależy od podejścia kierowcy do samochodu. Jeżeli zależy mu na niezawodności, to powinien wybrać łańcuch rozrządu. Z kolei jeżeli wie, że po kilku latach kupi nowy samochód, to pasek będzie zdecydowanie lepszy, bo po prostu tańszy. Ponadto należy mieć na uwadze, że żywot silnika często nie dorównuje trwałości łańcucha, więc to także daje paskom przewagę.


Podziel się:
    
    

Kup część

Wybierz swój samochód

Obsługa klienta

Zadzwoń i Zamów
Zadzwoń i zamów części

22 266 88 60

X
Obsługujemy płatności
Zamów części 801 000 184
22 266 88 60
Poczta elektroniczna
MotoCentrum.pl to sklep z częściami samochodowymi z wieloletnim stażem na rynku. W ofercie znajdziecie Państwo tanie akcesoria oraz auto części znanych i cenionych producentów. Bogata baza marek samochodowych.
Copyright © 2009-2017 MotoCentrum.pl
Szybki kontakt