Wyszukiwanie zaawansowane »
Zamów części 22 266 88 60
Konsultanci dostępni:
pn-pt 8:00-20:00
sob 9:00-17:00
Poczta elektroniczna

Oleje i płyny

informacja

 

 

 



Oleje i płyny


O olejach i płynach

Każdy samochód potrzebuje szeregu olejów i płynów, aby móc normalnie funkcjonować. Do jednych z najważniejszych produktów tego typu należy olej silnikowy, który uszczelnia silnik, chroni jego konstrukcję, redukuje tarcia i chłodzi go. Warto więc wybierać odpowiedni olej dla danej jednostki napędowej, aby ten optymalnie spełniał swoje funkcje. Olej silnikowy to jednak nie jedyny produkt tego typu krążący w układach samochodowych, ważne są bowiem również płyny chłodnicze, hamulcowe, wspomagania kierownicy czy oleje przekładniowe. Należy kontrolować ich stan i w razie potrzeby dokonać wymiany aby układ chłodniczy, hamulcowy czy kierowniczy w naszym samochodzie funkcjonowały poprawnie.

 

Olej silnikowy

Olej silnikowy stanowi podstawę właściwego zabezpieczenia silnika. Jego zadaniem jest zapewnienie prawidłowego smarowania, czyszczenia oraz chłodzenia silnika. Użycie w samochodzie oleju niedostosowanego do wymagań konkretnego silnika może i zapewne zakończy się jego zatarciem.

 

Gęstość oleju silnikowego

Dobierając olej do samochodu, należy zwracać uwagę na jego charakterystykę. Jedną z najważniejszych jest określająca siłę tarcia wewnętrznego cząsteczek lepkość – zwana również gęstością oleju.

Gęstość oleju należy dobierać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Parametr gęstości wyznaczany jest przez dwie wartości: letnią i zimową (np. 15W-40). Pierwsza wartość oznacza lepkość zimową, druga lepkość letnią.

Gęstość zimowa (im niższa, tym lepsza) wpływa na uruchamiania silnika w niskich, zimowych temperaturach. Olej o wysokiej lepkości w takich warunkach może stwarzać problemy z odpaleniem silnika (nadal jednak należy przede wszystkim trzymać się wartości wyznaczonej przez producenta auta). W przypadku lepkości letniej jest odwrotnie – im wyższa wartość, tym lepiej, ponieważ gęstość oleju przy wysokich temperaturach jest znacznie stabilniejsza. Oznacza to, że olej o niskiej lepkości letniej w trakcie wysokich temperatur może szybko stracić swoje właściwości, przez co jego poziom w zbiorniku spadnie i będzie wymagał częstego uzupełniania.

 

Wybór oleju ze względu na jego gęstość

Z powyższego mogłoby wynikać, że dobierając olej silnikowy (w granicach wartości podanych w instrukcji pojazdu) należy dobierać ten o jak najniższej wartości lepkości zimowej oraz jak najwyższej wartości lepkości letniej. W praktyce nie jest to już tak jednoznaczne. O ile w przypadku gęstości zimowej faktycznie powinno się wybierać olej o jak najniższej wartości, o tyle już w przypadku gęstości letniej wszystko zależy chociażby od przewidywanych obciążeń silnika. Olej o niższej gęstości letniej uważany jest znacznie bardziej energooszczędny, natomiast olej o wysokiej gęstości letniej zapewnia lepszą ochronę silnika w przypadku występowania wysokich przeciążeń.

 

Podział olejów silnikowych ze względu na składniki

Podstawowym podziałem olejów silnikowych jest podział według materiału, z jakiego zostały wykonane.
Oleje dzielimy więc na:

  • mineralne,
  • półsyntetyczne,
  • syntetyczne.

 

Oleje mineralne przeznaczone są przed wszystkim do aut starszych. Ich największą zaletą jest nieobciążanie systemu uszczelnień silnika nadwyrężonych przez lata eksploatacji samochodu. Wprawdzie współczesne oleje mineralne zostały znacznie udoskonalone w ostatnich latach, jednak nadal charakteryzują się szybkim spadkiem lepkości i wydajności.

Oleje półsyntetyczne stanowią rodzaj swoistego kompromisu pomiędzy olejami mineralnymi i syntetycznymi. W ich skład wchodzi zwykle około 70% substancji mineralnych i 30% substancji syntetycznych. Oleje półsyntetyczne są odporne na szybkie starzenie i nie obciążają systemu uszczelnień silnika równie mocno, co oleje syntetyczne, jednak ich przeznaczeniem są głównie auta starsze, nieposiadające dużych wymagań względem smarowania.

Oleje syntetyczne to oleje o najwyższej jakości wśród wszystkich olejów silnikowych. Oleje z tej grupy najlepiej znoszą duże obciążenia termiczne, zaś ich lepkość w przypadku wystąpienia skrajnych temperatur zmienia się jedynie w nieznacznym stopniu. Oczywiście, należy ciągle pamiętać, że nawet najlepszy olej syntetyczny nie spełni oczekiwań, jeśli nie będzie regularnie wymieniany i kontrolowany co mniej więcej 1000 przejechanych kilometrów.

 

Powrót do strony głównej

 

Kup część

Wybierz swój samochód

Obsługa klienta

Obsługujemy płatności
Zamów części 801 000 184
22 266 88 60
Poczta elektroniczna
MotoCentrum.pl to sklep z częściami samochodowymi z wieloletnim stażem na rynku. W ofercie znajdziecie Państwo tanie akcesoria oraz auto części znanych i cenionych producentów. Bogata baza marek samochodowych.
Copyright © MotoCentrum.pl 2008-2015
Szybki kontakt