Wyszukiwanie zaawansowane »
Zamów części 22 266 88 60
Konsultanci dostępni:
pn-pt 8:00-20:00
sob 9:00-17:00
Poczta elektroniczna

Poradnik

Tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe

27-10-2011

W dzisiejszych czasach chyba każdy użytkownik samochodu stanął w obliczu wymiany tarcz hamulcowych, klocków bądź też innych elementów systemu hamulcowego. Wybór odpowiedniego producenta jest sprawą istotną, bowiem od tego zależy jakość hamowania w naszym aucie i okres eksploatacyjny (czyli, mówiąc prosto, na ile nam te części starczą). Nierzadko, opinie odnośnie komponentów układu hamulcowego są rozbieżne i ciężko podjąć satysfakcjonującą nas decyzję. Z tego też powodu postaramy się pokazać, którzy producenci cieszą się największym zaufaniem.

 

 

Klocki hamulcowe, jak i tarcze hamulcowe, to typowe części eksploatacyjne każdego samochodu. Innymi słowy, musimy liczyć się z tym, że po pewnym czasie będziemy zmuszeni je wymienić. Którym producentom systemów hamulcowych warto zaufać? Które klocki piszczą, a które nie? Jakie tarcze hamulcowe najwolniej się ścierają i nie ulegają usterkom? Na te pytania nie ma oczywiście jednoznacznej odpowiedzi, bo jest to zależne od kilku czynników, np. marki samochodu czy stylu jazdy kierowcy.

 

Rynek aftermarket (tj. części samochodowych) jest niezwykle obfity we wszelkiego rodzaju klocki i tarcze hamulcowe. Produkują je zarówno firmy działające tylko i wyłącznie na rynku zamienników, jak i te dostarczające części na tzw. pierwszy montaż (OE, oryginalne wyposażenie auta). Nie dziwi więc fakt, że wielu kierowców ma problem w doborze odpowiedniego produktu do konkretnego modelu samochodu.

 

Trzeba powiedzieć, że jak w większości przypadków, istotnym wyznacznikiem jakości tarcz i klocków hamulcowych jest niestety... cena. Nie warto łudzić się, że kupując najtańsze produkty nieznanego producenta będziemy bezproblemowo eksploatować je przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Natomiast wśród czołówki najlepszych i najbardziej renomowanych firm produkujących podzespoły hamulcowe, możemy wyróżnić chociażby ATE, Brembo, Textar, Zimmermann, Jurid, Bosch, TRW czy Ferodo.

 

Wszyscy wyżej wymienieni producenci posiadają w swojej ofercie klocki i tarcze hamulcowe najwyższej jakości. Właściwie to, którego producenta wybierzemy, w dużej części zależy od naszych indywidualnych preferencji i marki naszego modelu samochodu. Do niemieckich aut często zalecane są produkty takich producentów jak Jurid, ATE czy Zimermann, z kolei sympatycy japońskiej motoryzacji niezwykle cenią marki takie jak TRW lub Brembo. Jeszcze inaczej sprawa się ma z autami francuskimi (Renault, Peugeot czy Citroen), gdzie popularnym wyborem jest Ferodo i TRW.

 

Tak czy siak, wszystkie z wymienionych przez nas firm charakteryzują się wysoką jakością produktów, i prawdopodobieństwo że ich systemy hamulcowe będą funkcjonować poprawnie w każdych warunkach przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, jest naprawdę spore.

 

To co odróżnia tarcze i klocki hamulcowe renomowanego producenta od chińskiej „podróbki” to przede wszystkim proces produkcyjny i systematyczna kontrola jakości. Wszystkie duże koncerny wykorzystują skomplikowane systemy testowe, koordynowane przez wykwalifikowane kadry. Ich cel jest jeden – testowanie produktów w taki sposób, aby sprawdzić termiczną wytrzymałość tarcz hamulcowych na pęknięcia, stopień zużycia okładzin hamulcowych, czy termiczne odkształcenia tarcz hamulcowych. Poza tym, na rynku działają całkowicie niezależne podmioty takie jak TÜV NORD czy ADAC, których zadaniem jest obiektywne sprawdzanie jakości części samochodowych w trakcie testów, aby w trakcie tego procesu m.in. wyeliminować wadliwe produkty.

 

Czasem jednak zdarza się tak, że wybieramy tarcze i klocki hamulcowe renomowanego producenta, a mimo to sprawiają nam one problemy, ulegają awariom itp. Dlaczego tak się dzieje? Otóż, najczęściej taka sytuacja ma miejsce z dwóch powodów, a mianowicie wady fabrycznej lub też błędu mechanika, dokonującego wymiany hamulców. Pierwszego przypadku chyba nie trzeba tłumaczyć. Ot, zawinił producent, który każdego dnia wypuszcza na rynek tysiące produktów, zdarza się więc, że jeden model zjeżdżający z linii montażowej jest trefny. Na szczęście, jeśli trafiły do nas wadliwe produkty, nie powinniśmy mieć żadnych problemów ze zwrotem. Duże, renomowane firmy chcą utrzymywać dobry wizerunek wśród klientów i nie będą stawiały przeszkód i ułatwią nam wymianę produktów na dobre.

 

Z kolei w drugim przypadku, zawodne klocki i tarcze hamulcowe są skutkiem błędu mechanika podczas wymiany tychże komponentów. Warto bowiem powiedzieć, że producenci niektórych tarcz hamulcowych (np. ATE), zakazują nakładania na ich towary (jeśli są nawęglane) past miedziowych ani czyszczenie ich szlifierką. Poza tym, przed założeniem tarczy hamulcowej należy dokładnie oczyścić piastę. Niedbalstwo podczas tej czynności może skutkować np. biciem hamulca, tj. pulsowaniem pedału podczas hamowania.

Autor: MotoCentrum.pl

 


Podziel się:
    
    

Kup część

Wybierz swój samochód

Obsługa klienta

Zadzwoń i Zamów
Zadzwoń i zamów części

22 266 88 60

X
Obsługujemy płatności
Zamów części 801 000 184
22 266 88 60
Poczta elektroniczna
MotoCentrum.pl to sklep z częściami samochodowymi z wieloletnim stażem na rynku. W ofercie znajdziecie Państwo tanie akcesoria oraz auto części znanych i cenionych producentów. Bogata baza marek samochodowych.
Copyright © 2009-2017 MotoCentrum.pl
Szybki kontakt