Wyszukiwanie zaawansowane »
Zamów części 22 266 88 60
Konsultanci dostępni:
pn-pt 8:00-20:00
sob 9:00-17:00
Poczta elektroniczna

Poradnik

Wycieraczki samochodowe – kiedy wymieniać i jak o nie dbać?

19-12-2014

Są takie elementy samochodu, o których w ogóle nie myślimy. Po prostu pracują, a przeciętny kierowca przypomina sobie o nich dopiero w momencie, gdy zaczynają zawodzić. Niestety, zawsze w złym momencie. Z pewnością do tej grupy należą wycieraczki samochodowe. Jak o nie dbać i jak często należy je wymieniać? Tego dowiecie się z naszego poradnika.

Z czego składa się wycieraczka samochodowa?


Powszechnie sądzi się, że wycieraczka to tylko końcowy element, który pracuje na powierzchni szyby. Mechanizm jest jednak nieco bardziej skomplikowany. Pierwszą częścią wycieraczek samochodowych jest silniczek. Zwykle producenci umieszczają go na podszybiu, w szczelnej otulinie plastikowych maskownic.

Silniczek napędza wykonane ze stali drążki, które są połączone specjalnym mechanizmem (niewidocznym z zewnątrz) i poruszają się zgodnie z trybem, który kierowca wybiera z poziomu kabiny. W nowszych konstrukcjach normą jest trzypoziomowe sterowanie – ruch z pauzą, ruch ciągły i ruch szybki. W lepiej wyposażonych samochodach znajdziemy także kilka poziomów prędkości dla pierwszego biegu. Wiele aut posiada także mechanizm synchronizujący pracę wycieraczek i spryskiwaczy. W momencie, gdy spryskujemy szybę, automatycznie uruchamiają się wycieraczki. To wygodne rozwiązanie.

Zakończeniem układu są właściwe ramiona wycieraczek z zamontowanymi piórami. Zwykle jest to element plastikowy przytwierdzony do haka wycieraczki specjalnym gniazdem (różne typy w zależności od modelu). Na rynku coraz częściej spotyka się tzw. wycieraczki płaskie, które są pozbawione usztywniającej konstrukcji. Ich atutem jest bardzo duża powierzchnia gumowa zbierająca wodę, efektowny wygląd i kompaktowe rozmiary.

Wycieraczkę do szyby dociska specjalna sprężyna umieszczona w ramieniu. Od siły jej napięcia zależy, jak skutecznie wycieraczka będzie zbierać wodę oraz to, czy nie będzie zostawiać brzydkich smug. 

Jak dbać o wycieraczki samochodowe?

 
Większość kierowców bagatelizuje obowiązek robienia okresowego przeglądu stanu wycieraczek. Są to tanie elementy, dlatego wolimy nie zaprzątać sobie nimi głowy i po prostu je wymieniamy w zależności od potrzeb. Warto jednak wiedzieć, że odpowiednia konserwacja wycieraczek przedłuża ich pracę.

Raz na jakiś czas zalecamy przesmarować gumki gliceryną. Jest ona przezroczysta i łatwo się zmywa, dlatego nie zostawia śladów na szybie. Koniecznie trzeba też oczyszczać powierzchnię gumek z wszelkiego brudu – szczególnie piasku i błota. W przeciwnym razie wycieraczki mogą nawet porysować szybę, którą trzeba będzie z czasem wymienić.

Zimą starajmy się nie uruchamiać wycieraczek, zanim delikatnie nie odsuniemy ich od szyby. Nie wolno szarpać – delikatna gumka może się oderwać od konstrukcji. Jeśli macie taką możliwość, przed zimową nocą unieście ramiona wycieraczek, co pozwoli Wam uniknąć porannych problemów.

Okresowo warto także smarować sprężynę odpowiadającą za dociskanie wycieraczki do szyby. Ten element lubi korodować, a w takiej sytuacji konieczna może się okazać wymiana całego ramienia.

Uwagi wymaga także silniczek wycieraczek. Jest to element trwały, ale w niektórych samochodach (szczególnie japońskich) z czasem może ulec awarii. Objawy są klasyczne – każdy ruch wycieraczek oznacza nieprzyjemne piski. Z czasem mogą być także problemy z płynną pracą wycieraczek. Silniczków raczej się nie naprawia – kupuje się gotowy zestaw wraz z mechanizmem.

Kiedy wymieniać wycieraczki samochodowe?

 
Odpowiedź wydaje się być prosta – gdy guma nie zbiera już dokładnie wody. Ale w praktyce wielu kierowców to bagatelizuje i czeka z wymianą do momentu, aż gumka zacznie odpadać od konstrukcji. Takie zaniedbanie może się bardzo źle skończyć – pióro porysuje nam szybę, a jej naprawa będzie praktycznie niemożliwa.

Zalecamy wymianę wycieraczek przed każdym sezonem letnim i zimowym. Po zimie pióra są zwykle w fatalnym stanie i po prostu będą nadawały się do wyrzucenia. Wielu kierowców praktykuje „magiczne myślenie” i nie wymienia wycieraczek przed zimą twierdząc, że i tak się zniszczą. To wielki błąd. Właśnie zimą wycieraczki mają najwięcej pracy i bezpośrednio przekładają się na nasze bezpieczeństwo.

Pamiętajcie też, że wycieraczki trzeba wymienić, gdy nieuważnie użyjecie ich na zamarzniętej szybie. Nawet jednorazowy tego typu przypadek praktycznie niszczy gumki. Dlatego nigdy nie włączajcie wycieraczek, zanim dokładnie nie oczyścicie szyby z lodu i śniegu.

Ograniczona widoczność jest jedną z najczęstszych przyczyn groźnych wypadków. Sprawne wycieraczki dobrej klasy są zatem niezbędne w każdym samochodzie. Komplet nowych piór kosztuje w zależności od modelu auta od kilkunastu do około 130 złotych. To niska cena za własne bezpieczeństwo.

Autor: Patryk Wiśniewski, motocentrum.pl


Podziel się:
    
    

Kup część

Wybierz swój samochód

Obsługa klienta

Obsługujemy płatności
Zamów części 801 000 184
22 266 88 60
Poczta elektroniczna
MotoCentrum.pl to sklep z częściami samochodowymi z wieloletnim stażem na rynku. W ofercie znajdziecie Państwo tanie akcesoria oraz auto części znanych i cenionych producentów. Bogata baza marek samochodowych.
Copyright © 2009-2017 MotoCentrum.pl
Szybki kontakt